LARAS BAHASA
* KONSEP LARAS BAHASA
- Nik Safiyah Karim (1988) menyatakan
bahawa laras bahasa dapat dijelaskan sebagai gaya dan penggunaan
sesuatu bahasa. Gaya merujuk kepada kelisanan dan penulisan, manakala
penggunaan merujuk kepada penutur, pendengar, situasi, topic, dan tujuan
perbincangan.
- Halliday (1968) mendefinisikan
laras bahasa sebagai variasi bahasa yang berbeza berdasarkan fungsi.
Menurut beliau lagi, laras bahasa berubah-ubah mengikut situasi.
- Laras
bahasa merupakan satu konvensi sosial. Sesuatu laras tertentu digunakan
untuk keadaan atau situasi tertentu. Seseorang pengguna bahasa
menggunakan laras bahasa yang berbeza-beza bagi situasi yang berlainan,
mengikut kesesuaiannya.
- Jumlah
laras seseorang itu menggambarkan keseluruhan pengalaman bahasanya dan
peranan yang dimainkan olehnya dalam masyarakat. Semakin besar jumlah
peranannya, maka semakin besar jumlah laras bahasa yang digunakannya.
- Ferguson (1968) sewaktu
membincangkan ciri-ciri bahasa yang telah maju mengatakan bahawa salah
satu ukuran bagi menentukan taraf kemajuan adalah dengan merujuk kepada
laras bahasa yang wujud dalam bahasa berkenaan.
* JENIS DAN CIRI LARAS BAHASA
~ Laras bahasa dapat dilihat daripada dua ciri utama, iaitu :
a) Ciri-ciri keperihalan sesuatu peristiwa bahasa yang merangkumi situasi luaran dan situasi persekitaran sesuatu masyarakat bahasa.
SITUASI LUARAN
|
SITUASI PERSEKITARAN
|
- Merujuk kepada latar belakang social dan
kebudayaan sesuatu masyarakat bahasa.
- Meliputi struktur dan keseluruhan cara hidup
yang menentukan perlakuan anggota masyarakat.
- Contoh : huraian tentang laras agama hendaklah
mengambil kira bentuk lafaznya, teknik lafaznya, dan latar belakang khalayak
yang mendengar ceramah agama berkenaan.
|
- Merujuk kepada aspek-aspek yang terlibat
secara langsung dengan penggunaan bahasa.
- Empat situasi persekitaran yang ketara ialah :
- Cara penyampaian
- Hubungan social dan peribadi antara pengguna
bahasa.
- Bahan yang diperkatakan
- Fungsi-fungsi social perlakuan bahasa.
|
b) Ciri-ciri linguistic
yang berkaitan dengan situasi dalaman teks tersebut iaitu aspek bunyinya,
aspek perkataannya, aspek frasanya, dan aspek ayatnya.
ASPEK BUNYI
|
- Penggunaan sesuatu laras berkaitan dengan nada
suara, terutama yang melibatkan laras berbentuk lisan seperti laras agama.
|
ASPEK PERKATAAN
|
- Sesuatu laras dikenali melalui kosa katanya
seperti laras undang-undang, laras ekonomi dan laras sains
|
ASPEK FRASA
|
- Laras tertentu dikenali melalui ungkapan
frasanya.
- Contohnya, frasa pukul telur hingga naik hanya
terdapat dalam laras resipi dan frasa sajak kabur terdapat dalam laras
sastera.
|
ASPEK AYAT
|
- Binaan, susunan, dan panjang pendeknya ayat
akan menjadikan laras berbeza-beza.
- Contohnya, ayat yang panjang selalunya
terdapat dalam laras undang-undang.
|
~ JENIS-JENIS LARAS BAHASA DAN CIRI-CIRINYA
Laras Sains
Ciri- ciri
|
Contoh
|
- Merupakan laras ilmiah.
- Berbahasa moden
- Bersifat formal dan menidakkan bahasa basahan.
- Mempunyai sifat intelektual, saintifik, dan
bersifat objektif serta berdasarkan kajian dan fakta.
- Terdapat istilah pinjaman
- Terdapat banyak penggunaan kata nama dan ragam
ayat pasif
- Dibahagikan kepada sub bidang, seperti laras
fizik, kimia, biologi, dan teknologi.
|
JE ( Japanese Encephalitis )ialah sejenis penyakit yang disebabkan
oleh virus yang disebarkan melalui gigitan nyamuk culex. Virus ini menyerang system
saraf pusat. Beberapa spesis culex yang dikenal sebagai vector kepada virus
JE di Malaysia ialah culex trigeniortyehus, culex gelidus, dan culex vishnui.
|
Laras Ekonomi
Ciri-ciri
|
Contoh
|
- Biasanya digunakan dalam dunia korporat,
khususnya bidang perusahaan, perakaunan, perbankan, perniagaan, dan
perdagangan
- Berbentuk ilmiah tentang ekonomi
- Mempunyai istilah teknikal ekonomi
- Tidak mengutamakan struktur ayat
- Melibatkan gaya bahasa yang formal
- Maklumat yang disampaikan adalah jelas dan
eksplisit
- Fakta berdasarkan bukti dan statistik
|
Untung boleh didefinisikan sebagai pulangan kepada factor pengeluaran
usahawan hasil daripada usahanya dalam bidang pengeluaran barang dan
perkhidmatan. Untung terbahagi kepada dua jenis. Iaitu untung perakaunan dan
untung ekonomi.
|
Laras Undang-Undang
Ciri-ciri
|
Contoh
|
- Teks yang bersabit dengan perundangan yang
mengandungi prinsip undang-undang tertentu dan berbentuk akta.
- Terdapat istilah-istilah khusus yang
kebanyakannya dipinjam daripada bahasa inggeris. Istilah-istilah tersebut
diberikan tafsiran khusus dan spesifik merujuk kepada fasal dan klausa dalam
sesuatu akta atau kanun tertentu
- Makna kosa kata berdasarkan interprestasi
- Struktur ayat tidak diutamakan, tetapi
kepersisan (ketepatan, kejituan) dan kejelasan dipentingkan
- Bersifat objektif, terperinci, tepat dan padat
- Binaan ayat adalah panjang
|
Defenden membantah pada awal prosiding kerana tidak besetuju dengan
cadangan plaintif untuk mengemukakan saksi-saksi yang dikatakan tidak relevan
dengan perbicaraan berkenaan.
|
Laras Agama
Ciri-ciri
|
Contoh
|
- Memperkatakan isu-isu agama
- Terdapat istilah pinjaman bahasa arab
- Terdapat petikan al-Quran dan hadis
- Terdapat tamsil ibarat atau kias ibarat untuk
pengajaran
|
Selain berbuat baik dengan ibu bapa, kita juga dituntut supaya
mengadakan hubungan dengan kaum kerabat atau keluarga kerana mereka mempunyai
talian darah dan paling hampir dengan kita. Sikap saying-menyayangi,
bantu-membantu, hormat-menghormati hendaklah sentiasa dipupuk. Sikap ini akan
melahirkan sesebuah keluarga yang bahagia dan harmoni bertetapan dengan
ungkapan ‘ Rumahku Syurgaku’.
|
Laras Sukan
Ciri-ciri
|
Contoh
|
- Menyampaikan maklumat kegiatan sukan
- Bahasa yang digunakan adalah ringkas,
bersahaja dan jelas
- Terdapat istilah aktiviti sukan
- Kosa kata mudah difahami
|
Lionel Messi meledak jaringan ke-35 musim ini ketika membantu skuad
Barcelona membelasah Getafe 6-1 di laman sendiri kelmarin. Kemenangan ini
membolehkan mereka mengutip 12 mata mengatasi Atletico Madrid di puncak La
Liga.
|
Laras Sastera
Ciri-ciri
|
Contoh
|
- Terhasil daripada cetusan imaginasi dan
pengalaman
- Terdapat istilah khusus tentang sastera
- Bersifat figurative (penyimpangan makna
daripada bahasa biasa)
- Mementingkan pemilihan diksi berkesan
- Bernada puitis dan bersifat komunikatif (dapat
berhubungan)
|
“Lin, rilekslah, ini peluang kau tau. Hariz akan jadi milik kau, “
cucuk Sabrina lagi dan turut duduk di sisi Elin dan tubuh mati Hariz. Memang
dasyat kalau sesiapa mengenali perempuan yang puna sugar daddy kaya-raya ini.
Cuma dia tidak tahu siapa Datuk atau Tan Sri atau Tan Seri atau Datuk Seri
yang sudi melabur duit pada Sabrina.
|
Laras Resipi
Ciri-ciri
|
- Menyampaikan maklumat tentang cara menyediakan
sesuatu masakan
- Menggunakan kosa kata yang mudah difahami
- Menggunakan ayat yang ringkas
- Tidak mementingkan ketepatan struktur ayat
- Kandungannya terbahagi kepada dua aspek,
iaitu:
- bahan dan sukatan yang diperlukan untuk
menyediakan sesuatu makanan
- Cara menyediakan sesuatu makanan
-
Penyampaian maklumat biasanya disokong oleh
gambar
|
contoh
|
Buah Melaka
Bahan
- ½ kg tepung pulut
- ½ cawan air
- 3 helai daun pandan
- Sedikit garam
- ½ biji kelapa parut
- 200 gram gula Melaka
Cara Membuat :
1. Mesinkan
daun pandan dengan air. Perah dan ambil airnya.
2. Potong
gula Melaka kecil-kecil
3. Gaulkan
air pandan dengan tepung pulut hingga rata ( jika kurang warna, tambah lagi
pewarna hijau). Jadikan betul-betul kental.
4. Leperkan
tepung, masukkan gula, bulatkan dan rebus dalam air mendidih
5. Apabila
timbul, angkat dan gaul dengan kelapa parut yang telah dibubuh garam.
|
Laras Iklan
Ciri-ciri
|
- Merupakan
laras bahasa perniagaan, iklan, tender dan sebagainya
- Berbentuk
pemberitahuan fakta atau pengisytiharaan
- Maklumat
disampaikan dengan ringkas, tetapi terperinci
- Ayat
yang terbina adalah ringkas dan pendek
- Banyak
menggunakan ayat adjektif
- Bahasa
yang digunakan bersifat imaginative dan kretif
- Menggunakan
retorik pujukan untuk memujuk dan mempengaruhi pengguna supaya membeli produk
yang dipasarkan
- Menggunakan
bahasa yang memikat untuk mengumpan pengguna supaya tidak bertangguh untuk
membeli sesuatu barangan
- Disokong
pula oleh gambar, lukisan, grafik, ilustrasi dan sebagainya
- Terdapat
lima kaedah yang digunakan dalam laras iklan iaitu memujuk, mengumpan, perbandingan,pengisytiharaan dan suruhan
|
Contoh kaedah memujuk
Produk H direka khusus untuk anda yang ingin memiliki tubuh yang
langsing
Contoh kaedah mengumpan
Tawaran istimewa. Beli dua percuma satu.
Contoh perbandingan
Sabun mandi S lebih harum berbanding jenama yang lain.
Contoh kaedah pengisytiharaan
Minyak pelincir yang unggul, melancarkan lagi enjin anda.
Contoh kaedah suruhan
Dapatkanlah sabun Y dan nikmatilah kesegarannya.
|
RUMUSAN
- Laras bahasa amat penting. Jumlah laras sesuatu
bahasa mencerminkan keadaan bahasa itu dan dapat menjadi ukuran maju mundurnya.
Sebagai contoh, perbandingan jumlah laras bahasa melayu sebelum dan sesudah
merdeka dapat membuktikan hakikat ini, iaitu bahasa Melayu telah mengalami
perkembangan yang amat pesat.
- Bidang pengungkapan dalam bahasa Melayu telah
bertambah dengan banyaknya, meliputi aspek-aspek yang dahulunya diperkatakan
dalam bahasa-bahasa lain, khususnya dalam bahasa inggeris.
- Perubahan ini berlaku apabila bahasa melayu
menjadi bahasa rasmi Negara dan bahasa pengantar di institusi-institusi
pengajian tinggi.
- Penutur-penutur bahasa Melayu hendaklah
mengenali laras-laras utama bahasa Melayu. Lebih penting, mereka hendaklah tahu
membezakan antara laras tersebut, sedar akan ciri-ciri utama laras-laras
tertentu, terutamanya dalam factor perbezaan antara laras formal dengan laras
tidak formal
- Amat penting bagi mereka yang amat visible dari
segi penggunaan bahasa seperti para pemimpin dan mereka yang terlibat dalam
saluran media elektronik. Penggunaan bahasa golongan ini sentiasa dilihat dan
didengar oleh orang dan kerap kali menjadi teladan.
- Sebahagian daripada laras ini merupakan laras
baharu, maka laras-laras itu perlu dipelajari sebagai satu kemahiran.
- Laras-laras Melayu moden, terutama laras formal
dan rasmi, merupakan laras-laras khusus dan tidak menjadi sebahagian daripada
kehidupan seharian.
- Bahasa lazim yang digunakan seharian ialah
bahasa basahan yang bersifat tidak formal.
boleh tau ambil rujukan dari mane?
ReplyDelete